Presse

Pressbilder og pressetekst lenger ned på siden.

Fanfare Magazin: Attractive performances of music by a composer we should know more about

«Smiseth makes a strong impression on her disc debut, showing herself to be a sensitive musician with a fine sense of color and an ability to draw out the music’s harmonic nuances without exaggerating them.»

«…she’s got the dexterity to toss off the most rapid passagework, and she has the insight to draw out the different characters of the pieces she’s chosen. She provides thoughtful notes, too—and the engineers have supported her well. Auspicious.»

Peter Rabinowitz, 14. august 2022.

Barnevakten.no: Anmeldelse av sangappen Trall

««Bæ bæ lille lam» med Sara Aimée Smiseth på piano gir barnelåten en nydelig variant som ikke er hørt før.»

Klassiskmusikk.com: Backer Grøndahl Klavermusikk

«Hvert spor er tiltrekkende, ofte delikat, og Sara Aimée Smiseth spiller dem med åpenlys overbevisning.»

Martin Anderson, 16. mai 2022.

Akers Avis Groruddalen: Fra USA-turné til Haugerud kirke

Martine Myhre, 10. mai 2022.

Klassekampen: Klaver for folk, hjem og scene

«De Liszt-aktige løpene sitter sikkert og velartikulert hos Smiseth.»

«Smiseth har gjort et mangefasettert utvalg som hun formidler treffsikkert.»

Magnus Andersson, 25. april 2022.

 

Dag og Tid: Pirrande skalaar

«Sara Aimée Smiseth syner oss breidda i Agathe Backer Grøndahls
klaververk.»

«Både programmeringa og tolkninga overtyder.»

«Dei tunge, brotne mollakkordane står som søyler i satsen, bundne saman
med snøgge tonelekkjer som Smiseth fraserer med utsøkt agogikk.»

Sjur Haga Bringeland, 8. april 2022.

 

Akers Avis Groruddalen: Vil vise hvem Agathe Backer Grøndahl faktisk var

Martine Myhre, 15. mars 2022.

 

Sydsvenskan: Smiseth ger pionjären Backer Grøndahl svängrum

«Nu debuterar Sara Aimée Smiseth med ett album som med lustfylld
nördighet gräver ner sig i närmare 25 år av hennes pianokompositioner.»

«Det här låter nämligen lika skavigt, kantigt, repetitivt og underbart
udda som något Igor Stravinsky kunde kokat ihop under sitt legendeomspunna,
primitivistiska 1910-tal. Det är bara det att Backer Grøndahl gör det tjugo år
före Stravinsky.»

Hanna Höglund, 20. mars 2022.

 

Vårt Land: Et friminutt fra krigen

«Sara Aimée Smiseth spiller med hengitt klarhet.»

Olav Egil Aune, 20. mars 2022.

 

Ballade: Samleanmeldelse 8. mars

«Smiseth er stor og romantisk i uttrykket, samtidig som hun spiller
presist og med en ryddig virtuositet.»

«Den nære lyden får fram detaljene i musikken og i Smiseths fabelaktige
pianospill.

Ola Nordal, 8. mars 2022.

 

Aftenposten: Nekrolog over Solveig Ringkvist.

Sara Aimée Smiseth, 31. mars 2021.

 

Vårt Land: Verdig Grexit

«Et variert sammensatt program speil Grex Vocalis’ repertoar gjennom 48 år,
bundet sammen av konferansier Sara Aimée Smiseth som på glitrende vis evnet å kombinere korets historie, musikkformidling og humor.»

Sunniva Thomassen, 23. september 2019.

 

Klassekampen: Aller siste kvelden med Grex Vocalis

«Alle disse krumspringene ble elegang knyttet sammen av konferansieren
Sara Aimée Smiseth, som har vært repetitør for koret siden 2010. Dette er noe
av den mest vettuge musikkformidlingen jeg har hørt.»

Magnus Andersson, 30. september 2019.

 

Akers Avis Groruddalen: Om den anerkjente komponisten Clara Schumann i bestefars hus

«Denne intimkonserten var satt av til å hedre Clara Schumann som ville fylt 200 år om hun hadde levd. Sara Aimée Smiseth skal ha stor takk for at hun brakte dette faktum til vår kunnskap en hustrig novemberkveld, med flott musikalsk formidling og glimrende fortelleregenskaper.»

«En glimrende måte å formidle høyverdig kultur på!»

Rolf Kristiansen, 27. november 2019.

 

Akers Avis Groruddalen: Historisk sus på Trosterud

«Henrik Arnold Thaulow Dedichens tippoldebarn, Sara Aimée Smiseth, holdt en alldeles henrivende minikonsert.»

Rolf Kristiansen, 28. september 2018.

 

Akers Avis Groruddalen: Sesongåpnet med omvisninger og konsert

«Konsertens avslutning ble formidabel! I form a variasjoner over en norsk folkemelodi, ballade i g-moll, Opus 24, fikk publikum høre en følelsesmessig ladet tolkning, en kanonade av pianotoner avløst av milde anslag mot tangentene mot slutten. En flott, musikalsk opplevelse av en langt over gjennomsnittet dyktig pianist.»

Rolf Kristiansen, 29. mai 2018.

 

Røyken og Hurums Avis: Proff artistmønstring i Slemmestad

Bente Elmung, 22. september 2017.

 

Akers Avis Groruddalen: En annerledes julekonsert

Karoline S. Hernar, 6. desember 2016.

Akers Avis Groruddalen: Doktorens tippolderbarn inntar villaen

Elisabeth Tobiassen Faane, 19. november 2015.

 

Røyken og Hurums Avis: Feirer nytt piano med konsert

Hilde M. Løkken, 17. mars 2015.

 

Røyken og Hurums Avis: Kammermusikk på kvinnedagen

Per D. Zaring, 7. mars 2014.

 

Aftenposten: Pålagt å etterligne

Sara Aimée Smiseth, 18. april 2012.

 

Maddam: Genial, genialere, genialest.

Sara Aimée Smiseth, 28. mars 2012.

 

Røyken og Hurums Avis: Klaverkonsert med trøkk

«Og Smiseth vet å traktere sitt instrument. Her legges ingen demping på de heftige partiene, mens de rolige partiene er nesten som et vindpust over tangentene.»

Per D. Zaring, 19. mars 2012.

 

Akers Avis Groruddalen: Holder sin første masterkonsert

Elisabeth Tobiassen Faane, 15. mars 2012.

 

Akers Avis Groruddalen: To generasjoner Dedichen i Trosterudvillaen

Hanne Mari Skappel, 28. desember 2008.

Pressebilder

Alle krediteres fotograf Anna-Julia Granberg.

Pressetekst

Kort bio:

Sara Aimée Smiseth er fra Haugerud i Groruddalen i Oslo og er utdannet pianist og musikkviter. Hennes kombinasjon av levende historiefortelling og virtuost klaverspill gir publikum en helt unik lytteropplevelse, og hun turnerer jevnlig med sine konsertforestillinger i inn-og utland.

Som spillende konferansier har hun tidligere ledet publikum gjennom flere store konserter og arrangementer blant annet på hovedscenen i Operaen og i Universitetets Aula, og hun gjør dessuten konsertintroduksjoner for Oslofilharmonien og Den norske Opera & Ballett. Hun slapp nylig sitt debutalbum «Backer Grøndahl – Piano Works» til gode kritikker fra noen av landets største aviser.

Lang bio:

Sara Aimée Smiseth er fra Haugerud i Groruddalen i Oslo. Hun har en mastergrad i solo klaver fra Norges Musikkhøgskole med Einar Steen-Nøkleberg og Einar Henning Smebye som lærere, inkludert et år på utveksling på det kgl. flamske konservatoriet i Brüssel. Hun har dessuten en bachelorgrad i musikkvitenskap fra UiO med fordypning i tverrfaglige kjønnsstudier.

Med sin unike kombinasjon av levende historiefortelling og virtuost pianospill turnerer hun jevnlig med sine konsertforestillinger i inn- og utland. Hun har blant annet to soloturneer i USA bak seg, og har ellers fremført sine konserter på noen av Norges største scener for klassisk musikk.

Ved siden av solokarrieren er hun også tilknyttet Den norske Opera & Ballett som pianist og formidler, og spiller også jevnlig med noen av landets fremste kor. Som spillende konferansier har hun ledet publikum gjennom store arrangementer i Universitetets Aula og hovedscenen i Operaen. Hun skreddersyr også konsertforestillinger og musikalske innslag for ulike bedrifter og organisasjoner. Ellers gjør hun ulike andre oppdrag som frilanser, blant annet konsertintroduksjoner for Oslofilharmonien og oppdrag som skribent.

Det siste året har Sara vært aktuell blant annet som ukens pianist på Troldhaugen, med ny soloturné («Europa 1901») og med sitt debutalbum «Backer Grøndahl – Piano Works» (Grand Piano), som ble lansert til meget gode kritikker fra noen av landets største aviser.

%d bloggere liker dette: